Bij leesbegeleiding doen we eerst leesonderzoek om de begeleiding af te stemmen op de specifieke behoefte van het kind. Bekeken wordt bijvoorbeeld of de automatisering van klank-tekenkoppelingen wel voldoende is, of het kind een spellende of radende lezer is, of het begrijpt wat het leest.

In de begeleiding staat centraal dat het kind de structuur van woorden gaat doorzien. Er wordt een combinatie gemaakt van het oefenen van woordlezen met het lezen van teksten en het lezen in leuke boeken. We doen dit op een manier waarmee het kind ook weer plezier krijgt in het lezen.

Bij het begrijpend lezen leren we kinderen om de logische opbouw en indeling van teksten te begrijpen. We bieden duidelijke handvatten voor de aanpak van de tekst. Hierdoor gaat het begrijpend lezen vooruit en wordt het leesplezier verhoogd. We oefenen met het aanpakken van moeilijke woorden, signaalwoorden, de aanpak van meerkeuzevragen en het visualiseren van de tekst etc.

Deze begeleiding wordt verzorgd door Margriet Koekkoek en Larissa Besnard.